Nikdo z nás lidí se nerodí dokonalý. A chybami se člověk učí. A když si tak lidé uvědomili svoji nedokonalost, již ve srovnání s ptáky mají, začali se zabývat i myšlenkami na to, jak by se to dalo zařídit, aby také uměli létat. A protože nikomu křídla nenarostla, začala se hledat alternativní, technická řešení. A je nad slunce jasné, že to nešlo vždycky tak, jak bychom si my lidé přáli.

Naše předky logicky nejprve napadlo ptáky napodobovat. A tak si připevňovali různá křídla a pokoušeli se jimi mávat. Ale to k úspěchu samozřejmě nevedlo. A tak se to zkoušelo stále znovu a jinak. A kdo si počká, ten se dočká.

pohled z kokpitu

Přišlo se tedy třeba na to, že dost velká křídla se sice vyrobit dají, ale člověk nikdy nebude mít tak velké svaly, aby mu stačily k odpoutání se od země. A tak se vyzkoumala ta správná aerodynamická řešení, která se musela spojit s dostatečně silnými motory. A to pochopitelně ne těmi původními, parními, protože ty byly příliš těžké, a navíc by se pod nimi za letu nedalo topit a letadla by neunesla dostatečnou zásobu dřeva nebo uhlí. Musela přijít lehčí a výkonnější řešení v podobě motorů roztáčejících vrtule nebo těch tryskových.

Je logické, že se u této techniky muselo přijít i s používáním stále lehčích materiálů. Se dřevem nebo ocelí by se nevystačilo, to by byla pro ony motory enormní zátěž.

letící letadlo

A čím výš se chtělo vzlétnout a čím dále doletět, tím důležitější bylo vyřešit i problémy, jež se spojovaly s tímto. Muselo se vyřešit, aby se ve vysokých výškách dalo dýchat, orientaci podle pozorování zemského povrchu nahradila jiná technická řešení. A jak provoz houstnul, bylo třeba mít i stále dokonalejší přehled o pohybu všech letadel a jejich vzájemné poloze. A v zájmu bezpečnosti se toho řešilo ještě víc.

Až jsme dosáhli dnešní situace, kdy létáme dokonaleji než ptáci. I když jsme stále nedokonalí, technika nám to umožňuje.