Jezdit automobilem v zimním období s sebou přináší mnoho specifických požadavků na řidiče a samotný jízdní styl se od toho „letního“ v mnohém liší. To že váš vůz jste od 1. listopadu povinni vybavit kvalitními zimními pneumatikami, které musí mít hloubku vzorku nejméně 4 milimetry ví dnes asi každý, ale to není jediná změna oproti letnímu období.

auto jedoucí po zimní silnici

Delší noci a kratší dny, navíc většinou pohlcené v mlze a nízké oblačnosti, kladou na řidiče mnohem větší nároky na soustředěnost. Více času strávíme jízdou za tmy, a navíc především v ranních a večerních hodinách se zvyšuje pravděpodobnost mokré, případně namrzlé vozovky. Proto před každou jízdou, a i v jejím průběhu pravidelně sledujte venkovní teplotu na displeji palubního teploměru, kterým je většina dnešních moderních automobilů vybavena. Důležité je brát v úvahu, že i při zobrazené teplotě cca 1 – 2 stupně Celsia +, může docházet vlivem prochlazení k namrzání vozovky například na mostech a v nekrytých silničních úsecích mezi póly.

 

Dalším důležitým faktorem, se kterým je při jízdě v zimě nutné počítat je snížená adheze pneumatik s prochladlým povrchem silnice, protože ani sebelepší a dražší zimní pneumatika není schopna přenášet na vozovku tolik přilnavosti jako pneumatika letní. Proto je důležité v zimě dodržovat i větší bezpečnostní rozestupy a sledovat provoz před vámi, protože brzdná dráha automobilu se i na suché, ale chladné vozovce značně prodlužuje. To samé platí i o změně směru jízdy, kdy především na sněhové pokrývce či ledu bývá mnoho řidičů zaskočeno nezatočením jejich vozu do požadovaného směru.

pohled z auta

Proto je nutné si s příchodem chladného počasí zvyknout na více defenzivní jízdu s větším rozestupem mezi vozidly a do zatáček a křižovatek vjíždět dle rad odborníků zhruba o třetinu sníženou rychlostí, než jakou jste stejný úsek projížděli v létě.