O kulturnÃm obohacenà slyÅ¡el asi každý. VÄ›tÅ¡inou se toto slovnà spojenà použÃvá v sarkastickém významu slova, pravdou vÅ¡ak je, že původnà význam rozhodnÄ› nijak hanlivý nenÃ. Naopak, mÄ›l by být dokonce pÅ™Ãnosný. BÄ›hem Äasu se vÅ¡ak tento pojem stal synonymem pro nÄ›co jiného, než bylo zamýšleno. Je tedy vhodné si alespoň Äas od Äasu pÅ™ipomenout jeho původnà význam.
Â
TÃm je pÅ™ijmutà a zaÅ™azenà zvyklostà a tradic pocházejÃcÃch z jiných kultur do té naÅ¡Ã. V souÄasnosti je vÅ¡ak vÄ›tÅ¡inou spojován s extremismem pÅ™edevÅ¡Ãm v náboženstvà a jeho projevy, aÄkoliv to tak původnÄ› myÅ¡leno nebylo. Původnà myÅ¡lenka je taková, že ony zvyky a tradice, které pÅ™ijmeme, naÅ¡i kulturu nezmÄ›nÃ, nýbrž obohatà tak, že bude jeÅ¡tÄ› lepÅ¡Ã.
Â
Â
Ano, sen je to hezký, o tom nenà sporu. Bohužel je zároveň také naivnÃ. Lidé jsou lidé, a xenofobie je v nás coby druhu pomÄ›rnÄ› silnÄ› zakoÅ™enÄ›na. To platà jak pro původnà kulturu tak pro ty, kteřà do nà pÅ™icházÃ. Nenà tedy divu, že Äasto docházà ke konfliktům, které mnohdy konÄà tragicky.
Â
PÅ™itom vÅ¡ak nelze dávat vinu pouze jedné stranÄ›. Ano, bylo by snadné svést vÅ¡e na extrémisty a ilegálnà imigranty, avÅ¡ak aÄkoliv ti bezesporu majà svůj podÃl viny, Äást jà také nese migraÄnà politika jednotlivých států, která nedokáže kontrolovat pÅ™icházejÃcà a dostateÄnÄ› vracet zpÄ›t ty, kteřà by mohli dÄ›lat problémy.
Â
Â
Zdá se tedy, že situace je beznadÄ›jná. OvÅ¡em tak tomu nenÃ. Jako spoleÄnost směřujeme ke stále vÄ›tÅ¡Ã toleranci a své sklony ke xenofobii se snažÃme z velké Äásti potlaÄovat. Naopak se snažÃme být tolerantnà k ostatnÃm, i když zde je tÅ™eba Å™Ãci, že i tady by mÄ›ly být nastaveny urÄité hranice, za které bychom jÃt nemÄ›li.
Â
Nenà to tedy snadný problém a je jasné, proÄ se z kulturnÃho obohacenà stal tak kontroverznà pojem. ŘeÅ¡enà vÅ¡ak v souÄasné dobÄ› nemáme, a vzhledem k politické situaci to nevypadá, že by bylo v nejbližšà dobÄ› nalezeno.